הטרדה מינית ככלי לדיכוי / הילה צ’יפמן

משהו שכתבתי בתקופה שלמדתי במכללת הדסה, לפני כשנתיים,ואקטואלי עד היום, בנוסף להטרדות הרחוב שנועדו להזכיר לאישה שלא כדאי לה להסתובב במרחב הציבורי בצורה חופשית ושתמיד יהיה לה ממה לפחד.

images

הטרדה ותקיפה מינית הן דרך, בין המתוחכמות, להשפיל את האדם אליו מכוונת.

כאשר מדובר באישה, המסר הוא ברור- את אינך אלא כלי יפה, ואין משמעות לאופייך, מוחך או השכלתך.

הקשר בין הטרדה מינית ותפקיד האישה בחברה

לפי דעתי, הקלות שבה תופעה זו מתרחשת קשורה לעובדה שגם היום, בעידן המודרני, החברה, גם הנשים שבה, תופסים את התפקיד העיקרי של האישה להיות יפה ועדינה- המקבילה המודרנית ל”תהיי יפה ותשתקי” ובדרך כלל כשאישה מחזיקה בדעה בנושאי פוליטיקה או כלכלה היא נתפסת כגברית, בצורה שלילית.

ייתכן שהתפיסה הזו של הנשים הובילה לתחושה שאישה היא חפץ ציבורי, שהרי אם תפקידה להיות יפה ונעימה לעין בלבד, מדוע שתימנע ממישהו הזכות להנות ממנה כפי רצונו?

ואולי, בתת מודע של המטריד, הוא רוצה לחזק את תפקיד האישה כחפץ נאה ולחזק אצלה את התחושה שזו תפקידה?

פעמים רבות קורה שנפגעות אונס, תקיפה מינית או הטרדה מינית נאשמות שהתלבשו בצורה פרובוקטיבית או פיתתו את הגבר. זאת למרות שגברים שרוב הגברים לא מבצעים מעשי אונס ותקיפה גם כשמישהי יושבת לידם וצוחקת איתם.

כאשר בחורה שעוברת חוויה כזו מצד קולגה לעבודה או ללימודים שומעת שהיא, או בחורה אחרת שעברה חוויה כזו, מואשמת בכך שהיא פלרטטה עם הגבר, איזה מסר היא אמורה להבין מכך? האם אנו כחברה רוצים להמשיך במצב הקיים, שתפקידה העיקרי של האישה לספק את בעלה ולטפל במשק הבית בלבד, או שרוצים לאפשר סביבה תומכת לבנות לבטא את כישרונם?

הקשר בין הטרדה מינית ודיכוי אידיאולוגי

המאמר הנוכחי נכתב בעקבות תקיפה מינית שעברתי השבוע. התחושה המיידית שלי אחרי האירוע הייתה בושה ואשמה, בדומה לבחורות רבות. החלטתי לפרסם את הסיפור כי אני מתנגדת לגישה שהבחורה צריכה להתבייש ולשאת באשמה.

האירוע התרחש לאחר שסיפרתי לאותו אדם על דעותיי הפוליטית. כשאותו אדם שמע שאני שמאלנית, הדרך הגאונית שבחר לשכנע אותי בטעותי הייתה לשאול “איזה ערבי נתן לך בראש שבגללו הפכת כל כך שמאלנית?”

והמסר הוא- לא ייתכן שאישה תנתח את המצב הפוליטי בכוחות עצמה, כל דעה פוליטית בוודאי נובעת מגבר שאיתו יש לה קשר רגשי, רומנטי או מיני. וככזו אין מה לנהל איתה דיון קונקרטי.

המשפט הבא היה “למה את נרתעת, השמאלניות הכי כוסיות” כאשר הסאב טקסט הוא “שמאלניות שרמוטות ותמימות ומותר לעשות להן כל דבר”. מסר כזה, אם היה מכוון אל בחורה צעירה, חסרת ניסיון או חסרת ביטחון, היה כנראה גורם לה להתקפל מהפעילות החברתית או הפוליטית שאליו התוקף מקשר את המעשה.

רציתי להאמין שהאירוע שקרה לי הוא אירוע נדיר מבחינת הקשר בין עמדה פוליטית/חברתית/כלכלית ותקיפה מינית, אך שיחה הערב עם חברה שפועלת בתחום חברתי שונה מאוד משלי הבהיר לי שלא כך המצב.

אם אנו כחברה מעוניינים שנשים יוכלו לפעול בכל מישורי החברה בה יבחרו, בלימודים, קריירה, כלכלה, חברה ופוליטיקה, עלינו להיאבק בכל הכוח בהטרדות מיניות כאמצעי דיכוי, וברקע החברתי שגורם לכך שהן כה נפוצות, ובתגובה הנפוצה לאירועים כאלה- העלמת שם המתלוננת, השתקה וצמצום מלאכותי של משמעות ההטרדה.

קבוצה אתנית שולטת יותר זכאי להגנה רבה יותר מהקבוצות הפחות שולטות, ושבתוך כל קבוצה כזו הנשים שוות פחות מהגברים?

לקריאת עוד מאמרים על תקשורת המונים ועל צדק, התחברו לדף הפייסבוק:

http://www.facebook.com/#!/pages/2-big-brown-eyes-Hacol-shtuiot-Bahadashot/192885304086126?fref=ts

לקבלת וכתיבת פלאיירים בנושאי פמיניזם, צדק, ועוד, הצטרפו לקבוצה:

http://www.facebook.com/#!/groups/100271180139899/?fref=ts

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s